Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lidové písně z hlediska tematického
KOLÁŘOVÁ, Kateřina
Cílem této bakalářské práce je poskytnout podrobný přehled o tématech vyskytujících se v českých lidových písních včetně četnosti jejich výskytu. Východisko pro formulování poznatků tvoří analýza, jíž byly podrobeny písně obsažené v Jindřichově přepracovaném vydání sbírky Nápěvy písní národních v Čechách, za kterou stál básník Karel Jaromír Erben a skladatel J. P. Michael Martinovský. Praktické části předchází část teoretická, v níž jsou formulovány základní poznatky k problematice lidové kultury, podrobněji pak k lidové písni.
Soubor lidových písní a tanců Čtyřlístek z Nového Strašecí
Muric, Petr ; FRIČOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; ORNSTOVÁ, Eva (oponent)
Diplomová práce je věnována Souboru lidových písní a tanců Čtyřlístek z Nového Strašecí. Zpracovává čtyřicetiletou historii souboru a mapuje osobnosti, které během let souborem prošly a s ním pracovaly. Práce se zabývá sběratelskou činností zakladatelů souboru a uvádí sbírky lidových písní, ze kterých soubor čerpal pro svou činnost. Součástí práce jsou rozhovory s tanečními osobnostmi souboru i jeho zakladateli Bohumilem Chocholou a Janem Stránským. Práce dokumentuje vzniklou tvorbu souboru v časové linii a ukázku dvou scénářů vybraných tanečních pásem. Závěrečná část patří Středočeskému folklornímu festivalu Tuchlovická pouť, který vznikl díky souborové činnosti.
Fenomén lotyšských Svátků písní
Skoupá, Kateřina ; Lemeškin, Ilja (vedoucí práce) ; Štoll, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá lotyšskými svátky písní figurujícími v lotyšské historii jako významný fenomén započatý v Lotyšsku od roku 1873. Jeho základ je třeba hledat ve sborovém zpěvu, který se na území Lotyšska začal masivně rozvíjet v druhé polovině 19. století. Pravděpodobná je návaznost i na starší tradici zpívání tzv. teicamās dziesmas, které měly podobnou strukturu jako novodobé sbory. Rozvoj sborového zpěvu je spojen s ochranovskými bratrskými školami a učitelskými semináři. Významnou osobou v tomto procesu se stal vedoucí semináře ve Valmieře Jānis Cimze, jehož sbírka Dziesmu rota se stala podnětem pro diskuze zahrnující budoucnost lotyšské kultury z hlediska národní otázky. Ač byla struktura lotyšských svátků písní přejata od pobaltských Němců, už od počátku se v ní promítal prvek určování národní identity. Utváření lotyšské národní identity bylo v počátku v době prvního obrození ovlivněno myšlenkami J. G. Herdera a jeho ideou Volkslied a Volksgeist a je spojeno s lidovou písní. To koresponduje s vlastním sebeurčením Lotyšů jako národa zpěváků. Ve čtyřech historických obdobích, vymezených sociopolitickými změnami na území Lotyšska, se tato idea a silný národní prvek promítají právě na svátcích písní. Zároveň se svátky písní stávají i politickým prostředkem a národní i politické cíle se odráží...
Béla Bartók a jeho Suite Paysanne Hongroise
Nešverová, Anna ; VÁLEK, Jiří (vedoucí práce) ; PIVODA, Radomír (oponent)
Bakalářská práce Béla Bartók a jeho "Suite Paysanne Hongroise" pojednává o životě Bély Bartóka, o jeho sběru lidových písní, sběratelských cestách a o skladbě Suite Paysanne Hongroise pro flétnu a klavír. První kapitola se zabývá výhradně skladatelovým životem a jeho skladatelským vývojem. Druhá kapitola je věnována sběru písní a zejména tomu, jak Bartók při sběru lidových písní postupoval, k čemu ho písně inspirovaly a jak provázely celý jeho život. Závěrečná kapitola se zabývá skladbou "Suite Paysanne Hongroise" se zaměřením na verzi pro flétnu a klavír. Na konci práce je zařazena obrazová a notová příloha. Na přiloženém CD je také původní nahrávka písní, ze kterých Bartók při skládaní "Suite Paysanne Hongroise" vycházel.
Zdravotní klaun
Vláčilová, Michaela ; PETIŠKOVÁ, Ladislava (vedoucí práce) ; HALAŠ, Adam (oponent)
Stručná charakteristika: Tato magisterská práce se snaží popsat občanské sdružení Zdravotní klaun a především práci tzv. zdravotních klaunů ? umělců navštěvujících dětské i dospělé pacienty v nemocnicích. Jedná se o novou tvůrčí disciplínu tvořenou mladými umělci, jež v rámci tzv. zdravotní klauniády užívají vybrané umělecké postupy oboru ve prospěch zlepšení kondice pacientů nebo lidí postižených nejrůznějšími neduhy. Humánní instituce využívající umělecké prostředky je již dnes považována v nemocnicích za součást léčebného procesu a to zejména u vážných onemocnění. Umělec svým osobitým přístupem vyvolává u pacienta dobrou náladu a zejména smích, který v organismu pacienta podporuje pozitivní procesy zvyšující účinnost prováděné léčby. V této magisterské práci je proveden základní výzkum této nové a stále se formující disciplíny, který se opírá o konkrétní poznatky umělců věnujících se oboru, ve snaze abstrahovat obecné závěry a využít jejich poznatků pro osvětlení povahy nové disciplíny.
Vizualizace notového zápisu pomocí technologií XML
Vacek, Matěj ; Kosek, Jiří (vedoucí práce) ; Šimůnek, Milan (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám vizualizací notového zápisu. I pro tuto relativně úzkou skupinu dat existuje specifikace (MusicXML), pomocí které lze data dále předávat a převádět tak například mezi jednotlivými softwarovými programy. Vývoj notového zápisu probíhá několik staletí a dospěl tak k velké složitosti, neboť skladatelé chtějí pomocí not vyjádřit všechny své myšlenky. Rozhodl jsem se proto omezit podporované části notového zápisu a tak se v této práci zaměřím pouze na oblast jednoduchých českých lidových písní, která má svá specifika. Samotné zobrazení výsledku bude ve formátu SVG, tj. formátu založeném na vektorové grafice. Převod mezi původními daty a zobrazením ve formátu SVG bude prováděn pomocí XSLT transformace, jejíž prototyp v rámci této práce vytvořím. Taková transformace, alespoň dle mých poznatků, zatím neexistuje, k nalezení jsou pouze pokusy o vytvoření takových transformací, které nejsou dotaženy do uspokojivého konce a nemají žádnou ucelenou formu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.